dossiers
Schoolkinderen liepen 75.000 euro bij elkaar maar de activiteiten van de...
Op woensdag 9 januari wordt de 51-jarige Henk Eker uit Oosterwolde bij e...
Eenmaal in de 4 jaar vinden in Nederland verkiezingen voor de gemeentera...
Zes provincies en ruim honderd gemeenten verkopen in 2014 Attero aan inv...
Regio

Met Gerard en zijn moeder naar Donderdag Meppeldag

( Advertorial )
  • Gerard met zijn moeder in de bus. © Mediashots

pinterestmail

Dieverbrug - Op het busstation in Dieverbrug zit Gerard Alberts (52) klaar om richting Meppel te vertrekken. Hij heeft zijn moeder meegenomen, samen gaan ze naar de eerste Meppeldag van deze zomer. Ondanks de temperatuur, die flink oploopt, hebben ze er zin in. Ook al hebben ze er al een flinke busreis op zitten.

(Lees verder na de video)

Gerard vertelt: 'We zijn vanochtend vertrokken vanuit Stadskanaal, daar woon ik in de buurt. Eerst zijn we richting Groningen gegaan, vandaaruit naar Assen en nu dus richting Meppel. We zijn aan het Zomerbroezz'n, een kaartje van tien euro voor ons tweeën. Lekker de hele dag op pad. We gaan hierna misschien nog naar Hoogeveen of naar Emmen, dat zien we nog wel.'

Voor het eerst in tien jaar op pad

Onderweg kijkt vooral moeder de ogen uit, vertelt Gerard. 'Ze is al een jaar of tien niet meer echt op pad geweest. Er is ontzettend veel veranderd en dat kunnen we vanuit de bus mooi zien. Overal zijn er grote gebouwen bij gekomen. Ik heb ook wel een auto, maar in de bus zien we samen veel meer.'

Avonturen beleven in Meppel

Toch gaat het Gerard niet alleen om de reis, maar ook om bestemming Meppel. 'Vroeger ging ik altijd naar de Meppeldagen, maar dan 's avonds. Ik was een jaar of twintig en woonde toen nog in de buurt. Ik werkte op een camping, daar heb ik jarenlang het onderhoud gedaan. Ik ging dan in Meppel lekker wat drinken, avonturen beleven, maar daar vertel ik niet te veel over met mijn moeder erbij, haha.'

Één verhaal durft Gerard nog wel te delen: 'Ik kan mij nog herinneren dat ik een keer op de fiets naar Meppel ben gegaan en op de terugweg verdwaald raakte, ergens in de buurt van Steenwijk of Frederiksoord. Dat was niet best.'

Dichtbij familie wonen

Moeder wil er inderdaad niets van weten. Ze kijkt naar buiten, terwijl de bus Havelte binnenrijdt. 'Ze woont in een verzorgingshuis, maar nu in de vakantie is ze bij mij en verzorg ik haar', zo verandert Gerard soepel van onderwerp. 'Mijn vader is een paar jaar geleden overleden en zelf heb ik geen kinderen, dus toen ben ik terug verhuisd naar de omgeving van Stadskanaal, om dichter bij mijn moeder en familie te zijn.'

Familie is belangrijk voor Gerard, ondanks dat hij zelf vrijgezel is. 'Van mijn moeder heb ik meegekregen dat ik niet naast mijn schoenen moet gaan lopen, dat je altijd jezelf moet zijn en goed moet zijn voor iedereen.' Gerards moeder zit nu goedkeurend te knikken, in tegenstelling tot eerder. 'Ik vind het verder belangrijk dat mensen gewoon rustig met elkaar doen. Mensen winden zich op over dingen als geloof of huidskleur, dat moet je gescheiden houden, dat is nergens voor nodig.'

'Zelf ben ik een levensgenieter', gaat Gerard verder. 'Over geld heb ik niets te klagen en ik heb dan misschien geen vrouw of kinderen, maar ik heb met veel vrouwen het bed gedeeld. Tot BN'ers aan toe!' Gerard kijkt zijn moeder verontschuldigend aan. Zij pakt hem even bij zijn hand, bij wijze van geruststelling.

Namen van BN'ers noemt Gerard niet en inmiddels rijdt de bus Meppel binnen. Nadat ze zijn uitgestapt drinken moeder en zoon eerst iets in de schaduw voor het station. 'Even afkoelen. Daarna gaan we kijken wat er te doen is.'

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Dekrantvanmiddendrenthe' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.